گفتگو با مجتبی شاکری جانباز دوران دفاع مقدس و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
مجتبی شاکری جانباز دوران دفاع مقدس و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است بنابراین میتوان با او سوالهای متعددی در قبال دوران دفاع مقدس مطرح کرد، وقت کفاف نداد تا از ناگفتههای او درجنگ ۸ ساله ایران و عراق سوال کنیم به همین جهت سوالهای خود را در قالب گردشگری دفاع مقدس با وی در میان گذاشتیم. شاکری از اهمیت گردشگری دفاع مقدس سخن گفت و در عین حال پیشنهادی هم برای بازتاب گردشگری جنگ ارائه داد.
آنچه پیش رو دارید ماحصل گفتگو با مجتبی شاکری است:
آیا از ظرفیتهای گردشگری دفاع مقدس تاکنون به خوبی استفاده شده است؟
«گردشگری» حوزه مشترک بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری و سازمانهای فرهنگی آن است از این رو نیازمند تعریفی برای انجام اقدامات و برنامههای آنها هستیم تا بدین وسیله در فعالیتها همافزایی صورت گیرد؛ شهرداری برنامههایی در این حوزه انجام میدهد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با این نوع فعالیتها هماهنگ نیست به همین جهت با هماهنگی بیشتر و توجه به اسناد بالادستی باید عمل کرد تا فعالیتها رونق بیشتری پیدا کند.
اگر بخواهیم گردشگری را در حوزه دفاع مقدس خلاصه کنیم به نظر شما دولت از ظرفیتهای این گردشگری استفاده کرده است؟ اگر استفاده نشده باید چه اقداماتی انجام شود؟
گردشگری دفاع مقدس به مقدماتی نیاز دارد برای مثال باید از حوزه ورزش نام برد، برای توجه به اهمیت از ورزش از ظرفیت رسانه، هنر و تبلیغات استفاده میشود تا مردم به ورزش علاقه پیدا کنند. باید همین توجه به گردشگری دفاع مقدس هم اعمال شود، آیا این نگاه و توجه صورت میگیرد؟
ما سوال میکنیم، به چه اندازه سینمای دفاع مقدس رونق دارد؟ در عرصه کتاب به چه اندازه کتاب در حوزه دفاع مقدس تولید میکنیم تا فرهنگ واقعی دفاع مقدس را نشان دهد یا سهم دفاع مقدس در سریالهای رسانه ملی به چه اندازه است؟ براین اساس اگر پشتوانههای فرهنگ(سینما، رسانه، کتاب و ...) همراهی نکنند جلب توجه مردم نسبت به مقوله دفاع مقدس سهل نخواهد بود.
*به ظرفیت و پشتوانههای فرهنگ در حوزه دفاع مقدس اشاره کردید علاوه بر این موارد، اردوهای راهیان نور به چه اندازه توانست به گردشگری دفاع مقدس کمک کند؟
اردوی راهیان نور بسیار موثر است و اگر مجموعههایی که این برنامه را برگزار می کنند نبودند، نمیشد مردم به راحتی از گردشگری دفاع مقدس استفاده کنند و در حاشیه قرار می گرفت پس در گردشگری ابتدا باید بخشی که انگیزه در مردم ایجاد می کند را فعال و سپس برمبنای دفاع مقدس از گردشگری آن استفاده کرد.
*نقش کدام دستگاهها در گردشگری دفاع مقدس پررنگ است و سوال دیگر اینکه چرا هماهنگی در بین دستگاههای متولی به خوبی شکل نمیگیرد و برای این کار باید چه فرآیندی اعمال شود؟
آموزش و پرورش و دانشگاهها نقش اساسی ایفا میکنند بنابراین باید مجموعههای ذکر شده در حوزه دفاع مقدس به متولیانی که این کار را دنبال می کنند منتقل شوند تا برنامه ریزی کنند. فعالیتهایی که اکنون انجام میشود فعالیتهای نیست که بگوییم بر مبنای آن سهم و تکلیف خود را نسبت به دفاع مقدس انجام دادهایم.
*آقای شاکری شما هم جانباز دوران مقدس هستید و هم در شورای شهر حضور داشتید، چه پیشنهادی برای تقویت گردشگری دفاع مقدس دارید؟
شاید لازم باشد نیروهای مسلح را برای روایت صحنهها و عملیات به صورت واقعی پای کار بیاوریم تا آنها هم نسبت به گردشگری دفاع مقدس ملزم شوند و در عین حال که مردم و بازدیدکنندگان جغرافیای جنگ را مورد استفاده قرار میدهند می توانند در نمای واقعی دفاع مقدس هم قرار گیرند.
*قبول دارید هنوز حمایتی که باید از سوی مسئولان در حوزه گردشگری دفاع مقدس اعمال شود صورت نگرفته یا کند انجام می شود؟
اسناد بالادستی مشخص میکند دستگاهها به چه اندازه در اعمال حمایتها سهیم هستند، خُب اگر متولی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یا نیروهای مسلح است باید این کار را انجام دهند. معتقدم کلاننگری نسبت به گردشگری دفاع مقدس آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. مثالی می زنم، برای تهیه و تولید فیلمهای دفاع مقدس بخشی به وزارت ارشاد برمیگردد و بخش دیگر مربوط به بنیاد حفظ آثار، حوزه هنری و رسانه ملی است که باید در این راستا فعالیتهای خود را انجام دهند بنابراین به اعتقاد بنده در حوزه گردشگری دفاع مقدس در کلاننگری ضعف و انتقاد وجود دارد.
در «گام دوم» برای توسعه و ترویج فعالیتهای فرهنگی و هماهنگی بیشتر در بین نهادها باید چه اقداماتی انجام شود؟
در 40 سالی که پشت گذراندهایم فراز و فرودهای زیادی وجود داشت، کسانی در جایگاه ریاست جمهوری، مجلس و نهادهای فرهنگی قرار گرفته بودند که اعتقادی به دفاع مقدس نداشتند. به عبارت دیگر با فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس مقابله میکردند و این نوع نگاه آسیب و لطماتی را وارد کرد.
متاسفانه فیلمهای ضد جنگ در داخل تولید و بعضی از آنها به خارج از کشور هم رفتهاند و در آنجا جایزه دریافت کردهاند و یا کتاب و رمانهایی در داخل تهیه شده که مجموعه این اقدامات و تحرکات نشان میدهد اینگونه نبوده که فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس در مسیر مستقیم باشد. در حال حاضر هم روزانه در فضای مجازی علیه روحیه انقلابی، جهادی و استقلال ما فعالیت می کنند و مسئولان نیز هنوز تکلیف فضای مجازی را مشخص نکردهاند.
لازمه کار این است ما در گام دوم انقلاب موانع پیش رو را شناسایی کنیم و بدانیم در کجا قرار گرفتهایم. زمانی در دفاع از خود با محدودیتهایی مواجه بودیم اما الان جبهه مقاومت اسلامی در منطقه آمریکا را منزوی کرده است.
*شما به ظرفیتهای دفاع مقدس که منجر به توانمندی و قدرت ایران شد اشاره کردید، حال سوال اینجا است چرا دستگاه فارغ از مواردی که به آن پرداختید از گردشگری دفاع مقدس حمایت نمیکنند و سوال دیگر هم اینکه از درون گردشگری دفاع مقدس چه مقولهای بیرون می آید که مهم است؟
اگر به دفاع مقدس به عنوان هویت ملی و سرمایه بزرگ نگاه کنیم آن وقت همه دستگاهها پای کار خواهند آمد و به صورت جدی پیگیری میکنند وگرنه حوزه گردشگری دفاع مقدس را دم دستی و به طبیعتگردی و کویرگردی تنزل پیدا میکند این در حالی است که به جایگاه بلند دفاع مقدس واقف هستیم و میخواهیم با فرهنگ دفاع مقدس نسل خودمان را با مقاومت تربیت کنیم.
برخی سازش، فرودستی و ذلت را با الفاظ مذاکره دنبال میکنند در حالی که ما بحث مقاومت و ایستادگی را از دل گردشگری دفاع مقدس بیرون میآوریم.