گردشگری جنگ و ثروتآفرینی
گردشگری دفاع مقدس در برنامههای ایرانگردی جز محورهای توسعه راهبردی گردشگری است.
تاکید می کند، گردشگری دفاع مقدس میتواند ثروت را به بسیاری از مناطق محروم ببرد و ارزشهای دفاع مقدس را به گردشگران منقل کند ضمن آنکه در حوزه ثبت آثار دفاع مقدس نیز به دنبال آن هستیم که تمام دستاورهای دفاع مقدس را به ثبت برسانیم.
این بخشی از اظهارات علیاصغر مونسان است. وی پس از به روی کارآمدن دولت دوازدهم در اردیبهشت سال ۹۶ توسط رئیس جمهور به کابینه دعوت شد و سکانداری دستگاه عریض و طویل میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برعهده گرفت؛ دستگاهی که نقش اساسی در حوزه گردشگری ایفا میکند.
گردشگری دوران دفاع تا چه اندازه توانست برای کشور ثروت آفرین باشد؟ و کدام یک از دستگاهها تاکنون در جهت توسعه گردشگری دوران دفاع مقدس فعالیت کردند و به عبارت دیگر در استمرار راه نیاز به چه «بایدها» و «نبایدهایی» هستیم.
در این گزارش به سراغ دو عضو شورای شهر تهران رفتیم و از آنها پیرامون گردشگری دفاع مقدس و کارکردهایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته است سوال کردیم و اعضا ضمن بیان دیدگاه و نظرات خود پیشنهادهایی جهت ترویج هرچه بیشتر هم افزایی در حیطه گردشگری ارائه کردند.
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران که سابقه حضور در قوه مقننه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است در گفتگو با «سرو»، درباره اینکه آیا دولت توانسته از گردشگری دفاع مقدس به نحو مطلوب استفاده کند؟،ثروت آفرینی این حوزه را به مسئولان ذی ربط ارتباط داد و گفت: باید از آنها بپرسید، این ثروت آفرینی کجا بوده است، نمی دانم از نظر معنوی یا مادی گفتهاند، جنبه معنوی را بیشتر باید در نظر گرفت البته از لحاظ مادی هم ممکن است ثروت آفرین باشد.
وی افزود: بنده وقتی میگویم از راههای درست باید استفاده شود، منظور راههایی به صورت خودجوش است نه اینکه ما بیایم دستگاهها را موظف کنیم. مثلاً ایام محرم که مورد استقبال قرار میگیرید برای این است که خودجوش برگزار میشود و مردم خودشان هزینه میکنند و با دل و جان وارد عرصه میشوند اما اینکه ما بخواهیم هر اقدامی را دولتی کنیم و برای هر چیزی بودجه اختصاص دهیم شاید مناسب نباشد.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بودجه برای سرو سامان دادن به یادمانها و فراهم کردن زمینههای مناسب برای سفر به این مناطق است تا مردم بتوانند راحت از شرایط مناطق استفاده کنند.
عملکرد موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرسش دیگر «سرو» از علیخانی بود که او فقط به این مطلب بسنده کرد که، با عملکرد این موزه به طور کلی آشنایی دارم اما در ریز عملکردها نیستم از این رو خیلی نمیتوانم در این زمینه صحبت کنم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال نحوه و همکاری شهرداری تهران با حوزه گردشگری دوران دفاع مقدس را چگونه ارزیابی میکنید؟، گفت: یکی از کمیسیونهای شورای شهر، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است. در این کمیسیون اعضا هم تخصص دارند و هم فعال هستند و قطعاً یکی از مواردی که هم وظیفه آنها محسوب میشود و هم می دانم که تلاش میکنند مربوط به این حوزه (گردشگری دفاع مقدس) است.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از نامگذاریها که از گذشته بوده است یا ساخت تندیس و… حمایتها و اعتبارات و کمکهایی که در این زمینه انجام میدهند، اینها بخشی به دفاع مقدس ارتباط دارد و در این حوزه فعالیتهایی صورت میگیرد و اگر ارتباطات نزدیک باشد یا تعامل صورت گیرد ممکن است که کارهای بیشتری انجام شود.
علیخانی تعامل و همسویی دستگاههای ذی ربط در حوزه گردشگری دفاع مقدس را مهم ارزیابی میکند و میگوید: در هر صورت تعاملی در بین دستگاهها و تشکیلاتی که برای دفاع مقدس تلاش میکند و زحمت میکشد صورت میگیرد و پیشنهادها و ایدهها مطرح میشود و در جلسات شورا و دعوتی که از دوستان انجام میشود مطرح نظر و دیدگاهها بیان میشود.
وی تاکید کرد: شاید دوستان ما هم در شورا ایدههای خوبی داشته باشند و بتواند کمک کند؛ هدف اصلی زنده نگه داشتن فداکاری و ایثار آن دوران است تا نسل آینده از آن استفاده کند.
علیخانی در حالی کمیسیون فرهنگی شورا را در حوزه دفاع مقدس فعال معرفی میکند که عضو دیگر شورا شهرداری تهران، وزارت ارشاد و نهادهای نظامی را مثلث فعال در حوزه گردشگری دفاع مقدس میداند و در عین حال مُهر تایید بر ثروت آفرینی گردشگری دفاع میزند.
زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با «سرو»، در پاسخ به این سوال «آیا قبول دارید از ظرفیت های گردشگری دفاع مقدس به نحو مطلوب استفاده شده است؟»گفت: طبعا این حوزه به عنوان ثروت محسوب میشود، به همین جهت برای کسانی که میخواهند فیلمسازی کنند، در حوزه تاریخ کار و فعالیت کنند و یا میخواهند از اماکن مربوط به این حوزه بازدید کنند، ثروتی است که میتواند مورد استفاده علاقهمندان به میراث فرهنگی،گردشگری و نظامی قرار گیرد، از این رو طبعا موزهها و فیلمهای دفاع مقدس و رویدادهای آن میتواند ظرفیتی باشد که استقبال به حضور در این حوزه را بیشتر کند و در واقع میتوان اذعان داشت، ثروت نهانی که باید به فعلیت برسد.
وی درباره اینکه کدام دستگاه ها در حوزه گردشگری دفاع مقدس عملکرد و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشتهاند؟، تاکید کرد: به نظر میرسد شهرداری تهران، وزارت ارشاد و حوزههای نظامی به عنوان نهادهایی شناخته میشود که خوب عمل کردهاند، اما کافی نیست و باید بیشتر از این فعالیت کرد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در این راستا توصیهای به مسئولان ذیربط کرد و گفت: معقدم ارشاد باید ظرفیت بیشتری را برای فیلمسازان اختصاص دهد و در حوزه رویداد محوری باید بیشتر از ظرفیت دفاع مقدس استفاده کنیم.
نژاد بهرام تاکید کرد: اگر بتوانیم صحنههای دفاع مقدس را در شهر و کشور نماد سازی کنیم بیشتر میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
با توجه به دیدگاههایی که توسط دو عضو شورای شهر تهران بیان شد باید اذعان داشت نیازمند تلاش و همکاری بیشتر میان دستگاهها برای ترویج و تبلیغ گردشگری دفاع مقدس هستیم ؛ بدون شک نقش گردشگری دفاع مقدس در نیل به اهداف و سیاستهای نظام در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نباید نادیده گرفت.