انقلاب اسلامی شرایط ظهور حقیقی را محقق میکند
عضو کمیته علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم میگوید:اگر جامعهای منتظر نباشد، ظهور رخ نخواهد داد. لذا نکته مهم در مورد انقلاب اسلامی این است که شرایط ظهور حقیقی را محقق میکند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پنجمین پنل تخصصی دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم که دوشنبه ۲۹ شهریور ماه با حضور دکتر حسن بلخاری، دکتر رضا موسوی، دکتر منصور میر، دکتر سید باقر سیدنژاد و دکتر سید محمدرضا محمود پناهی، اعضای کمیته علمی همایش و صاحبنظران این حوزه، در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمود واعظی، عضو کمیته علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم با تاکید بینالمللی شدن همایش مذکور گفت: امیدوارم به زودی همایش بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم را در سطح بینالمللی برگزار شود. همچنان که در پنج ماه اول سال تاکنون با سی کشور جهان وبینارهای بینالمللی برگزار شده است.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی و اسلام دو شاخصه اصلی اعم از عقلانیت و معنویت دارند. در این میان عقلانیت به معنای منش و رفتار در خدمت و اعتلای جامعه و دوم مسئله معنویت به معنای بینش و نگاه است. در مجموع امیدوارم بتوانیم عقلانیت و معنویت را براساس بیانیه گام دوم انقلاب به همه دنیا صادر کنیم.
در ادامه این نشست مجازی، دکتر حسن بلخاری، عضو کمیته علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم، درباره چگونگی تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: در حال حاضر چهار کلید واژه اساسی در مورد تمدن اسلامی وجود دارد. در اندیشه اسلامی امری به نام سنت داریم که این سنت به معنای فلسفی و نظری چهار وجه بنیادین دارد. سنت امری جاری و جاوید در انسان است.
وی ادامه داد: متفکران معتقدند که سنت چهار جان مایه دارد، منشأ سنت وحیانی است و انسانی نیست، همچنین جان و کلام آن را وحدت تشکیل میدهد. سنت امری جاری و مستمر است. همچنین یکی از بنیادیترین وجوهات سنت این است که مغفول نمیماند و همواره امکان تحقق آن وجود دارد.
بلخاری با اشاره به مفهوم استمرار در سنت اظهار کرد: در استمرار به دنبال تبدیل فرهنگ به تمدن هستیم. همچنانکه نگاه در محور پنجم این است که بنیادهای انقلاب اسلامی با تمدن نوین امتزاج پیدا کند.
عضو کمیته علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم با تاکید بر اینکه تمهید مقدمات ظهور از جمله وظایف جامعه اسلامی است، متذکر شد: نکته قابل توجه این است که بین ظهور آخرالزمان (عج) و بعثت نبی (ص) تفاوتهایی وجود دارد و آن این است که در زمان بعثت نبی (ص) جامعه مقدمات را فراهم نمیکرد اما در ظهور ولی (عج)، جامعه به دنبال فراهم کردن مقدمات آن است. اگر جامعهای منتظر نباشد، ظهور رخ نخواهد داد. لذا نکته مهم در مورد انقلاب اسلامی این است که شرایط ظهور حقیقی را محقق میکند.
بلخاری ضمن ارائه توضیحاتی در مورد حکمت ابراز کرد: حکمت بنیاد حقیقی تبدیل فرهنگ به تمدن است. همانطور که حکمت در منطق قرآن یعنی ایده و نظری که حتما استنتاج عملی داشته باشد، از این منظر ایدهای که فاقد نتیجه عملی باشد،فی نفسه عقیم است. لذا با توجه به اینکه حکمت یعنی نظر و اندیشهای که استنتاج عملی داشته باشد، از این رو جمهوری اسلامی باید حکمت بنیان باشد چرا که ازطریق ایده و حکمت میتوان به ایده عملی رسید.
وی با اشاره به تحرک در فقه شیعه افزود: اگر از دل شیعه داعش بیرون نمیآید به این دلیل است که این روش در کنار کلام، خواجه نصیرها و ابنسیناها را دارد.
دکتر مصطفی ملکوتیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز از جمله سخنرانان پنجمین پنل تخصصی دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم بود، او در رابطه با ارکان تحول انقلاب اسلامی و نتایج آن گفت: تحول به معنای تغییر بنیادین است. تحول انقلابی به معنای نوعی از تحول محسوب میشود که از حرکت کُند دور و اهداف آن از پیش تعیین شده است. تحول انقلابی با مفاهیمی نظیر برخورداری از یک مجموعه دولتی و کارگزاران شایسته، برخورداری از اهداف عالی، اعتقاد به توان نیروهای جوان انقلابی در پیشبرد تحول، داشتن برنامه تحول، شناخت امکانات و نقاط ضعف دشمن و شناخت امکانات نیروهای خودی برای انجام تحول همراه است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد هدف تحول گفت: تحول باید ما را به آخرین حالت و مواردی نظیر عدالت آزادی و اسلامی شدن جامعه هدایت کند. بعد از بحث تحول انقلابی باید به این نکته توجه کرد که لیبرالیسم غربی بزرگترین دشمن تحول اسلامی است. چرا که توجه دائمی به رفورم یکی از خصوصیات دولتهای غربی محسوب میشود که از این طریق تلاش میکنند توسعه براساس دیدگاه غربی صورت بگیرد، براین اساس اتخاذ روشهای غیر غربی برای ممنوع شده است.
ملکوتان در مورد شاخصهای تحول انقلابی اسلامی تصریح کرد: تحول انقلابی موفق به کارگزاران موفق و شایسته نیاز دارد. اعتقاد به درستی راه شرط اساسی قدم گذاشتن در این مسیر است. در این بین، استفاده از ظرفیت جوانان و استفاده از خلاقیت آنها میتواند تحول را به سامان برساند. انقلاب اسلامی تحولات بزرگی را پدید آورد و منجر به خروج کشور از مسیر انحطاط شد. در گام دوم انقلاب اسلامی باید سرعت حرکت افزایش پیدا کند.
در ادامه این نشست دکتر سید باقر سیدنژاد، استاد دانشگاه درباره تحقق تمدن اسلامی اظهار کرد: اگر در تفکر قرن ۱۸ امکان بروز و ظهور، تفکری غیرغربی و ناممکن تلقی میشد اما امروزه سخن از نسلهای جایگزین پذیرفته شده است. امروزه تمدن مدرن وجه ایجابی خود را از دست داده و اکنون صحبت از نبودن آلترناتیوها است. یکی از نکات مهم این است که تمدن اسلامی باید از گرفتار شدن به شعارزدگی بپرهیزد. تمدن کنونی آلترناتیو ندارد چرا که تمدن اسلامی هنوز شکل نگرفته و از طرفی سازمان تمدنی نداریم. تمدن اسلامی هنوز ساخته نشده است.
وی در ادامه اظهار کرد: مهمترین وجه انقلاب اسلامی، تلاش آن برای تمدن اسلامی است. بسیاری از بزرگان به بحث تمدن اسلامی میپردازند اما در مورد روش آن بحث نمیکنند، این در حالی است که قرآن راه آن را نشان داده است. مردم سالاری بهترین سازوکار تحقق تمدن اسلامی است چرا که ساخت سیاسی بر کلیه مناسبات مدنی و علم و فناوری موثر است.
همچنین سید محمدرضا محمودپناهی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور، در ادامه پنجمین پنل تخصصی دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم در مورد مبانی تمدن سازی اسلامی در اندیشه شهید مطهری تصریح کرد: در طول تاریخ چندین تمدن وجود داشته که دچار انحطاط شدند در این میان یکی از آنها تمدن اسلامی است. در حال حاضر در شرایطی زندگی میکنیم که بسیاری از امکانات زندگی ما ساخته تمدن غرب است، تمدنی که به باور بسیاری از کارشناسان در حال انحطاط است. قبل از سال ۵۷ بحث احیای دین مطرح شده بود که در نهایت به تجربه موفق انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.
وی افزود: در شرایط فعلی فضای اندیشه دانشگاهیان سکولار است و فضای دوگانه دین و حکومت است. از طرفی جهان غرب در اقتصاد و تکنولوژی با چالشهای فراوانی روبرو شده که ناچار به جذب نخبگان جهان سوم است و از این همین رو مهاجرت نخبگان رو به افزایش است.
محمودپناهی با اشاره به صحبتهای شهید مطهری در مورد تمدن اسلامی تصریح کرد: استاد مطهری میگوید مسئله اصلی در ذهنم این است که چرا ما دچار انحطاط شدیم در این راستا این نکته مطرح میشود یکی از عوامل این انحطاط عقاید نادرست است. استاد مطهری همچنین انحرافات فکری مسلمین نیز را یکی از موارد انحطاط تمدن اسلامی قلمداد میکند.
وی ادامه داد: شهید مطهری میگوید اسلام با مسیحیت قابل تطبیق نیست چرا که اسلام دین حیات است. در اسلام تشویق به علم و عقلانیت صورت میگیرد. او همچنین میگوید در حال حاضر ضرورت شکلگیری تمدن اسلامی وجود دارد.
در پایان این نشست تخصصی، دکتر منصور میر، عضو کمیته علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم در رابطه با مفهوم تمدن یادآور شد: رهبری در فرمایشات خود در مورد بیانیه گام دوم انقلاب میفرمایند، شعارهای انقلاب در همه جوامع مطرح و همچنین ارتباط آن با معنویت نیز مطرح است چراکه اینها شعارهای فراموش نشدنی هستند. برخی تمدن را برابر با پیشرفت قلمداد میکنند، در صورتی که تمدن معنای دیگری هم دارد. چنانکه از نظر علی شریعتی تمدن، مجموعه اندوختههای آدمی است. آنچه که در تمدن مهدوی اتفاق میافتد، قسط و عدل است.