روابط عمومی و تصمیمات استراتژیک سازمان ها
در سالهای نه چندان دور که در کشور نقش روابط عمومی تنها در سطح تبلیغات و خبر رسانی خلاصه می شد، واحد روابط عمومی یکی از قسمت های خرد و کم اهمیت در ساختار سازمانها به شمار می رفت.
در آن دوره ارتباطات عمدتا به صورت یک سویه از سوی سازمانها به مردم برقرار می شد و تعامل چندانی میان جامعه و سازمان وجود نداشت. اما روابط عمومی امروز از شکل سنتی خود کاملا فاصله گرفته و به عنوان علمی میان رشته ای، روز به روز بر اهمیت و کارکردهای آن در سازمانها افزوده می شود. روابط عمومی نوین، در کلیه تصمیمات استراتژیک سازمان ها ایفای نقش می کند و حلقه ارتباطی میان مدیریت و کارکنان درون سازمان و آحاد جامعه در خارج از سازمان است. توزیع عادلانه و به موقع اطلاعات به مخاطبان در سطوح ملی و فراملی، تکریم مشتری و رعایت اصول مردم مداری، روشنگری افکار عمومی، پاسخگویی شفاف و مسئولانه، و خلق برند و ترسیم چهره ای مثبت و قابل اطمینان از سازمان تنها بخشی از وظایف و کاکردهای روابط عمومی جدید است. در همین راستا، رکس هارلو اندیشمند بزرگ، روابط عمومی را "دانشى که به وسیله آن سازمانها آگاهانه مىکوشند تا به مسئولیت اجتماعى خودشان عمل کنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه کسب و کارشان اهمیت دارند، به دست آورند" تعریف می کند.
امروزه شکی نیست که یک روابط عمومی نا کارامد و ضعیف، می تواند بزرگترین سازمان ها را به ورطه نابودی کشاند و بالعکس، یک روابط عمومی قوی باعث رشد و تعالی هر سازمانی گردد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در باب اهمیت روابط عمومی می فرمایند: "روابط عمومیها باید ببینند خلایی که وجود آنها را ضروری کرده است چیست. عشق به خدمتگاهی در برخی از افراد و دستگاهها موجب میشود که قلمرو وسیعتری را برای کار خود جستوجو کنند و در نتیجه تداخل بخشهای مختلف پیش میآید. جای خالی روابط عمومیها باید روشن شود و باید روشن شود منظور از رابطه با مردم چیست. یعنی مردم باید از ما چه چیزهایی بدانند".
در دنیای فوق پیوسته و دیجیتال امروز که کانالهای ارتباطی بسیار سریعتر و متنوع تر شده اند، ابزارهای ارتباطی روابط عمومی ها نیز متعاقبا دستخوش تغییرات گشته اند و نیاز به آنلاین بودن 24 ساعته از ملزومات روابط عمومی در بسیاری از سازمانهاست. وقت آن رسیده که تمامی سازمانهای مردم مدار و مخاطب محور کشور، همگام با پیشرفتها و دگرگونی های شیوه های ارتباطاتی امروز در برقراری و حفظ جریان دو سویه اطلاعات گام بردارند و عنصر «خلاقیت» را سرلوحه کلیه فعالیت های خویش قرار دهند.