اهمیت حماسه 9 دی کمتر از آزاد سازی خرمشهر نبود
توجه به لایههای عمیق پیدایش و ظهور حماسهی 9دی که از جملهی مهمترین توصیههای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت این حماسه بود، ما را برآن داشت که دربارهی عوامل شکلگیری این حادثهی بزرگ و فعالیتهای پیرامون آن با سردار محمدعلی نائینی که رییس ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی کشور است گفتگویی کوتاه داشته باشیم.
جایگاه حماسه 9 دی به عنوان یک حرکت خودجوش مردمی در برابر دفاع از انقلاب و نظام چگونه تبیین میکنید؟
حماسه 9 دی دارای دو وجه ایجابی و سلبی است. وجه ایجابی مربوط به بسترهای شکلگیری این حرکت عظیم مردمی است و وجه سلبی آن مربوط به حوادثی است که بعد از انتخابات 88 رخ داد که حضرت آقا تعبیر فتنه را برای آن بهکار بردند.آنچه در نهم دی اتفاق افتاد در واقع واکنش ملی به بدعتی غیر متعارف بعد از انتخابات بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شده است. تمامی انتخابات برگزار شده هم به لحاظ مشارکت مردمی و سلامت انتخابات و هم به لحاظ رقابتهای سیاسی مورد توجه مردم بوده و تراز حضور مردم هم در انتخابات که بروز و ظهور مشارکت سیاسی است بسیار فوقالعاده بوده. در سال 88 براساس اسناد موجود و آنچنان که خود غربیها به صراحت اعلام کردند جریان معارض انقلاب اسلامی و دولتمردان غربی با یک اقدام از پیش طراحی شده و تجربه انقلابهای رنگی برنامهریزی کرده بودند که انتخابات را در ایران به چالش بکشند. این تجربه در خیلی کشورها وجود داشت و تئوریزه و تدوین شده بود. چگونگی تغییر شکل و فروپاشی یک نظام سیاسی با استفاده از بسترهای عمومی و قانونی مانند انتخابات در کشورهای مختلف طراحی و اجرا شده بود. آنها میدانستند در انتخابات 88 زمینهها و بسترهای مناسبی برای ایجاد یک فضای دو قطبی وجود دارد تا گروهی از مردم را در مقابل گروهی دیگر قرار دهند و کشور را به بهانه انتخابات دچار بی ثباتی کنند.
چه روشهایی برای راهاندازی یک انقلاب رنگی طراحی شده؟ آیا روش مشترکی برای اجرا در همه کشورها وجود دارد؟
در تمام انقلابهای رنگی هشتاد درصد روشها و تکنیکهای به کار گرفته شده مشابه است و در تمام آنها یک فرایندی وجود دارد. در ابتدا اعلام میکنند که انتخابات پیش رو از قبل و مهندسی شده است و تنتیجه آن معلوم بوده و سلامت انتخابات خدشه دار است و فردی میخواهند از صندوق بیرون میآورند. سپس ایجاد تنفر میکنند و تصویری میسازند که با تبلیغیات گسترده و پشتیبانی عظیم رسانه ای این تصور منفی از انتخابات را بهوجود آورند که انتخابات غیر سالمی با نتایج مشخص پیش رو است. سرانجام باور ذهنی مردم که تغییر کرد با شعار و تبلیغ و با استفاده از ظرفیت رسانهای و تهییج اجتماعی باور و فضایی به وجود میآورند و نهایتا این پیام منتقل میشود که یک پروژه عظیم تقلب در پیش است.
بعد از اعلام نتیجه انتخابات بهطور طبیعی با اردو کشی خیابانی و مانور جمعیتی در پایتختها با نتایج انتخابات مقابله میشود و اگر بتوانند مسیر را ادامه دهند و نیروی امنیتی و حکومتی کشور هدف را منفعل کنند به طور طبیعی تیر خلاص را به آن نظام سیاسی زدهاند و رهبران آن کشور میپذیرند که تقلب شده و باید انتخابات مجددا برگزار شود، سپس مداخله خارج را مطرح میکنند و نتیجه انتخابات هم در دورجدید کاملا مشخص است.
حماسه 9 دی چگونه شکل گرفت؟
ابتدای وقایع سال 88 به تعبیر حضرت آقا فضا غبار آلود بود و روشن نبود. فهم درستی از اهداف دشمن وجو نداشت و به تدریج که پیش رفت، مردم به این نتیجه رسیدندکه این دعوای انتخاباتی، رقابت میان کاندیداها و بحث تقلب نیست بلکه هدف به چالش کشیدن نظام و براندازی است و با استفاده از فرصت انتخاباتی یک جنگ جدی تمام عیار در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال شکلگیری است. وقتی این باور در مردم ایجاد شد، همانگونه که هر جا بحث دفاع از انقلاب و نظام پیش میآید یک اراده و عزم ملی از سوی مردم شکل میگیرد، مردم این بار با تمام توان وارد صحنه شدند.
حوادث به گونهای پیش رفت که ارزشهای اساسی انقلاب، ارزشهای دینی مثل عاشورا و حضرت امام هدف اهانت قرار گرفت. حادثهای که در ششم دی ماه رخ داد و امام حسین(ع) و ارزشهای عاشورا هتک حرمت شدند آرایش جدی مردمی در مقابل جریان فتنه صورت پذیرفت. این واکنش کاملا مردمی بود و ربطی هم به دولت و حکومت نداشت، از جنس تظاهراتهای اول انقلاب بود و همه در سراسر کشور آمدند. در یازده استان از روزهای هفتم و هشتم دی ماه جریان مقابله با فتنه آغاز شد و در سراسر کشور همزمان در 9 دی مردم در سراسر کشور به صحنه آمدند و بالغ بر 40 میلیون نفر حماسه ماندگار 9 دی را آفریدند. 40 میلیون نفر یعنی تقریبا همه آنهایی که در انتخابات شرکت کرده بودند و به یکی از کاندیداهای مختلف رای داده بودند در دفاع از نظام و ارزشهای دینی به میدان آمدند، به غیر از آنها که پیادهنظام جریان فتنه بودند و آن جریان را طراحی کرده بودند. همه کسانی که در انتخابات با برداشتهای مختلف و سلیقههای مختلف حضور داشتند و حضور در انتخابات را همیت ملی و مشارکت سیاسی برای خودشان به حساب آوردند با همان حس و حال برای دفاع از انقلاب و نظام به صحنه آمدند. در 9 دی شما هیچ شعاری له یا علیه کاندیدای خاصی نمیبینید، یکپارچه دفاع از انقلاب و رهبری و مبارزه با فتنه است.
دشمنان نظام و انقلاب اسلامی به دنبال چه اهدافی در جریان فتنه بودند؟
بدون شک هدف اصلی دشمنان براندازی نظام بود. حضرت آقا خرداد 89 در جلسهای که در قم داشتند فرمودند آنچه که در سال 88 رخ داد یک درگیری خیابانی نبود بلکه براندازی وکپی برداری از انقلابهای رنگی بود. انقلابهای رنگی یکی از مدلهای فروپاشی از درون است. غربیها هم به صراحت این هدف را اعلام کردند. سال 89 وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با موسسه برانکس اعلام کرد که آنها با بهره گیری از تجربیات انقلابهای رنگی سرمایهگذاری کردند اما نتوانستند نتیجه لازم را به دست آورند و باید تلاش بیشتری میکردند.
به نظر شما حماسه 9 دی چه تاثیری در تاریخ بعد از خود گذاشته است؟
حماسه 9 دی نمایش قدرت مردمی انقلاب اسلامی بود و اهمیت آن به لحاظ راهبردی کمتر از آزاد سازی خرمشهر نبود و حتی کمتر از خود انقلاب اسلامی هم نبود. حماسه 9 دی از یک حرکت خطرناک جلوگیری کرد. چون هدف وقایع 88 فروپاشی از درون بود و قرار دادن مردم در مقابل انقلاب و نظام بود، خود مردم آمدند و قائله را جمع کردند. فتنه 88 آنقدر پیچیده بود که اقدامات نظامی و امنیتی نمیتوانست آن را حل کند. به اتفاقاتی که در سوریه رخ داد نگاه کنید، 10 سال این کشور را درگیر کرد. یک حرکت به ظاهر اجتماعی شروع شد و مقابله نظامی با آن، ابعادش را بسیار پیچیده کرد.
اما در ایران این ترفند دشمن به خوبی تدبیر شد. حضرت آقا شروع به بصیرتافزایی و تبیین کردند و مردم به تدریج آگاه شدند و پی بردند که داستان از چه قرار است و بعد هم به صحنه آمدند و با یک حرکت مردمی بساط فتنه را جمع کردند. آثار و پیامدهای مختلفی هم در داخل و هم در خارج به دنبال داشت.
مهمترین پیام این حماسه عظیم مردمی، بصیرت، بیداری، ایمان، اعتقاد و ولایتمداری مردم بود. همچنین تاثیر مولفههایی مثل عاشورا را به عنوان مولفه قدرت ملی به دنیا منتقل کرد. باور به جنگ نرم در نخبگان داخلی تقویت شد. هنوز برخی جنگ نرم را قبول نداشتند. وقتی ابتدای حوادث 88 و سالهای قبل از آن را نگاه میکنیم باور به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم نیست اما چون جنس فتنه جنگ نرم بود، باور به جنگ نرم در میان مردم بهویژه نخبگان تقویت شد و این پیام به غرب منتقل شد که الگوهای براندازی جنگ نرم تجربه شده در دنیا در ایران جواب نمیدهد. اینجا انسجام و اقتدار رهبری وجود دارد. یک رهبری الهی بسیج کنندهی بصیرت افزا وجود دارد که در مقابل تهدید فتنه، قدرت جمعکنندگی و بسیج عمومی دارد. مردم ایران به دنیا نشان دادند در شرایط تهدید و در شرایطی که احساس خطر کنند با تمام داشتهها و تمام ظرفیت و توان خود به صحنه میآیند و از نظام، ارزشهای انقلاب و رهبری دفاع میکنند. اینها پیامهای مهمی است.
ستاد 9 دی از چه زمانی تشکیل شد و چه اهدافی را دنبال میکند؟
در همان سال اول حضرت آقا نگاهشان این بود که حرکت عظیم مردمی که حماسه بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده باید زنده بماند و باید مناسبتهای اینچنینی در تاریخ ملت ایران پاس داشته شود. بهطور طبیعی باید مجموعه کارهایی در این چاچوب انجام شود. بههمین منظور در شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی که مسئولیت مراسمها و مناسبتهای ملی را بر عهده دارد تحت مدیریت عالی حضرت آیت ا... جنتی ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی راهاندازی شد. این ستاد مانند ستاد دهه فجر و ستاد روز قدس در استانها تشکیل شد که مجموعهای از برنامهها برای انتقال و ماندگاری پیام مهم حماسه 9 دی طراحی و برنامهریزی میشود. فعالیتهای تبلیغی و ترویجی، اجتماعات تبینی، تولیدات هنری و رسانهای از برنامهها و فعالیتهای ستاد 9 دی است. در این ستاد همهی نهادها و دستگاهها بهویژه مجموعههای مردمی و نیروهای انقلابی حضور دارند و در چهارچوب ستاد فعالیت میکنند.
کارهای بسیار خوبی در این مدت در حوزههای هنری و رسانه ای انجام شده است. نمایشگاههای موفقی برگزار شده و تولیدات سمعی و بصری ارزنده ای تولید و بیش از 500 عنوان کتاب منتشر شده است، 9 جلد دایره المعارف فتنه، روزشمار فتنه و کتابهای زیادی در موضوع فتنه 88، بصیرت، جنگ نرم و انقلابهای رنگی تدوین و منتشر شده است و عمدها جریان مردمی انقلابی این فعالیتها را شکل میدهند. همچنین در فضای مجازی هم فعالیتهای گسترده ای انجام میشود.